Koordynator i procedury
Koordynatorem marki jest Powiat Pszczyński, którego zadaniem jest zapewnienie funkcjonowania systemu znakowania Lokalną Marką Ziemi Pszczyńskiej
i koordynowanie wszystkich działań z tym związanych, w tym w szczególności:
- opracowanie zasad przyznawania i używania marki i ich aktualizacja;
- udzielanie niezbędnych informacji podmiotom zainteresowanym nabyciem prawa do używania marki oraz Użytkownikom marki;
- ogłaszanie naborów i przyjmowanie wniosków o przyznanie Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej oraz ich ocena formalna;
- ewidencja przyznanych i odebranych certyfikatów;
- przygotowywanie posiedzeń Komisji Certyfikacyjnej oraz uczestnictwo w nich;
- nadzór nad przestrzeganiem zasad przyznawania i używania marki, w tym obowiązku spełniania kryteriów certyfikacyjnych przez Użytkowników marki;
- podejmowanie działań informacyjno-promocyjnych związanych z rozwijaniem marki i rozpowszechnianiem jej efektów.
Koordynator Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej:
Powiat Pszczyński
ul. 3 Maja 10, 43-200 Pszczyna
Procedura przyznawania marki
O prawo do używania Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej dla danego produktu ubiegać się może osoba fizyczna, osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, działająca w oparciu o właściwe przepisy prawa.
Nabór wniosków o przyznanie marki ogłaszany jest na stronie internetowej.
Wnioski dostępne są w siedzibie Koordynatora oraz na stronie internetowej marki.
Zainteresowany podmiot składa do Koordynatora wniosek o przyznanie marki (zał. nr 2) dotyczący jednego, konkretnie określonego produktu. W ramach jednego naboru Wnioskodawca może złożyć - poza wnioskami o ponowne przyznanie marki - maksymalnie 3 wnioski.
Certyfikat (prawo do używania marki) może zostać przyznany, jeśli Wnioskodawca oraz produkt (grupa produktów) spełniają określone kryteria certyfikacyjne (zał. nr 1). Certyfikat jest ważny 2 lata od daty jego wystawienia (w przypadku marki honorowej Komisja ustala termin ważności certyfikatu indywidualnie).
Jeżeli Wnioskodawca/Użytkownik marki chce ubiegać się o ponowne przyznanie certyfikatu (w związku z upływającym terminem jego ważności) i nie doszło do żadnej zmiany odnośnie spełniania zadeklarowanych wcześniej kryteriów (Wnioskodawcy oraz produktu/grupy produktów), może złożyć uproszczoną wersję wniosku (zał. nr 3).
Po złożeniu wniosku, Koordynator sprawdza jego formalną poprawność i - w razie konieczności - wzywa Wnioskodawcę do uzupełnienia dokumentów.
Następnie przekazuje wszystkie kompletne wnioski Komisji Certyfikacyjnej.
W kolejnym etapie Wnioskodawcy zapraszani są na posiedzenie Komisji, gdzie prezentują swoje wyroby w formie próbki.
Na posiedzeniu Komisja analizuje czy Wnioskodawca i przedmiotowy produkt (grupa produktów) spełniają wymagane kryteria certyfikacyjne i podejmuje decyzję o przyznaniu lub nieprzyznaniu certyfikatu.
W uzasadnionych przypadkach Komisja może odmówić przyznania marki, jeśli jest to niezgodne z jej celami bądź też przeczy to zasadom etycznym, ogólnemu poczuciu estetycznemu lub mogłoby w jakikolwiek sposób naruszać dobre imię marki.
Od decyzji Komisji Certyfikacyjnej nie przysługują środki odwoławcze.
W przypadku pozytywnej decyzji Komisji, Wnioskodawca podpisuje z Koordynatorem umowę (zał. nr 5), która reguluje szczegółowe zasady używania marki.
W wyjątkowych przypadkach Komisja Certyfikacyjna może przyznać tzw. markę honorową produktom, które mają istotne znaczenie i są szczególnie związane z powiatem pszczyńskim (np. dzieła sztuki, wyroby ludowe itd.).
Każdy wniosek o honorowe przyznanie marki (zał. nr 4) Komisja rozpatruje indywidualnie.